پیشگیری از روغن سوزی خودرو در موتور اتومبیل

پیشگیری از روغن سوزی خودرو

پیشگیری از روغن سوزی خودرو در موتور اتومبیل

روغن سوزی اتومبیل می تواند بسیار ازار دهنده باشد. این مشکل می تواند هم به موتور خودرو آسیب برساند و هم موجب آلودگی محیط زیست گردد. اما می توان جهت پیشگیری از روغن سوزی خودرو  با دقت و رعایت برخی عوامل امکان روغن سوزی خودرو را کاهش داد. بعضی از مواردی که به ما کمک می کند تا روغن سوزی دیرتر اتفاق بیفتد عبارتند از:

  1. استفاده از یک روغن موتور خوب و مناسب برای خودرو.
  2. تعویض به موقع روغن موتور.
  3. بررسی مداوم سطح روغن موتور.
  4. تعویض به موقع فیلتر روغن.
  5. باز نکردن ترموستات.
  6. عدم شستشوی موتور با استفاده از گازوئیل و یا مواد مشابه.
  7. استفاده از مکمل های استاندارد جهت جلوگیری از روغن سوزی در اتومبیل.

پیشگیری از روغن سوزی خودرو در موتور اتومبیل

چرا روغن سوزی خودرو اتفاق می‌افتد؟

علت روغن سوزی خودرو می تواند به عیب در پیستون ها از جمله شکستگی آن‌ها، شکسته شدن رینگ‌ها، معیوب بودن واشر سرسیلندر، معیوب بودن کاسه نمد، معیوب بودن یاتاقان‌ها یا شکستن آن‌ها، معیوب بودن شیر PVC، معیوب بودن لاستیک گیت و همین طور فرسودگی یا خوردگی جداره پیستون‌ها یا سیلندرها مرتبط باشد.برای آموزش جلوگیری از روغن سوزی خودرو با ما همراه باشید

دلایل روغن سوزی خودرو

شایع ترین دلایلی که از طریق آن ها می توان فهمید خودروی ما دچار روغن سوزی شده است در زیر ذکر شده اند:

  • مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز
  • مشاهده دود سفید رنگ زیاد خروجی از دهانه اگزوز (دود سفید رنگی که در زمستان و سردی هوا از دهانه اگزوز خارج می شود نشانه وجود مشکلی نیست و یک مسئله کاملا عادی است)
  • حس کردن بوی روغن سوزی از خودرو
  • کم شدن مستمر روغن
  • نشتی روغن در سر شمع ها یا خیس شدن شمع
  • وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد

امداد خودرو در زنجان با بهترین خدمان ممکن در منطقه

نشانه روغن سوزی خودرو

خروج دود آبی رنگ به‌ معنای آن است که روغن در موتور در حال سوخته شدن است. که دلایل آن می‌تواند ناشی از خراش برداشتن یا شکسته شدن رینگ‌های پیستون، زخمی شدن یا آسیب دیدن سیلندرها و بالاخره خراش برداشتن هادی سوپاپ‌ها و یا کاسه نمدهای مربوط به هادی‌ های سوپاپ‌ها باشد.

نشانه روغن سوزی خودرو

انتخاب روغن موتور متناسب با خودرو

توجه به این نکته مهم است که برخلاف تبلیغاتی که گاها می شنوید لزوما بهترین برند و عموما روغن خارجی و یا گران قیمت نمیتواند گزینه بسیار مناسبی برای خودرو شما باشد. پیش از هر چیزی به خاطر داشته باشید هر خودرویی نیازمند روغن موتور با ویسکوزیته خاص است و حتما باید این مورد را با توجه به دفترچه راهنمای خودروی خود و استاندارد کمپانی سازنده، مورد نظر قرار دهید. و سپس اقدام به تهیه روغن موتور برای خودروی خود کنید.

تعویض به موقع روغن موتور

نکته دیگری که اهمیت دارد تعویض به موقع روغن موتور خودرویتان است. روغن موتور را در زمان مناسب و به موقع عوض کنید و منتظر روشن شدن چراغ چک روغن موتور نمانید. استفاده دراز مدت و بیش از حد استاندارد از روغن موتور موجب پایین امدن کیفیت آن شده و  می‌تواند در مرور زمان و رفته رفته به روغن سوزی خودرو منجر شود.

استفاده از مکمل ضد روغن سوزی خودرو

به گفته تکنسین های خودرو در امداد خودرو پیشتازان، استفاده از مکمل‌های پیشگیرانه روغن سوزی نیز می‌تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک نماید.

تعویض به موقع فیلتر روغن

غالبا توصیه می‌شود که در هر بار تعویض روغن، نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام کنید. به علاوه پیش از قرار دادن فیلتر روغن، آن را با روغن موتور پر نمایید.

استفاده از یک روغن موتور خاص(آموزش جلوگیری از روغن سوزی خودرو)

همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنید. این رسم قدیمی که شاید فکر کنید پشتوانه علمی نداشته، در واقع کاملا درست بوده و اهمیت زیادی دارد. استفاده از روغن موتورهای مختلف، می‌تواند تداخل های عملکردی ایجاد کرده و به بروز مشکلاتی از جمله روغن سوزی دامن بزند.

باز نکردن ترموستات

هرگز ترموستات را باز نکنید. این بزرگترین اشتباهی است که برخی مرتکب می‌شوند.
علاوه بر این‌ها به خاطر داشته باشید که هر از گاهی سطح روغن را چک نمایید، تا در صورت کاهش غیرمنطقی متوجه اوضاع شوید.

در صورت اتفاق افتادن روغن سوزی خودرو چه کنیم؟

اما با این همه اگر با روغن سوزی خودروی خود مواجه شدید، می توانید از سرویس تعمیرکار در محل بهره مند شده یا خودروی خود را به نزدیکترین تعمیرگاه یا نمایندگی دارای اعتبار و قابل اطمینان ببرید. در صورتی که روغن سوزی به دلایلی که در ابتدا ذکر کردیم اتفاق افتاده باشد، غالبا تعمیر آن کاری نیست که بخواهید خودتان به انجام برسانید، مگر این که یک تعمیرکار ماهر باشید!

در صورت اتفاق افتادن روغن سوزی خودرو چه کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *